Wat zijn eerlijke functies?
Uit Enrico Buonanno’s Functional Programming in C# (Second Edition) leerde het concept van een eerlijke functie kennen - en dat maakte me bewust van de oneerlijkheid van de code die ik doorgaans schrijf.
Wat zijn eerlijke functies? Voordat we die vraag kunnen beantwoorden, moeten we eerst een antwoord geven op een onderliggende vraag, en dat is: wat is een functie überhaupt? - Geen onbelangrijke vraag, er is nota bene een compleet paradigma naar vernoemd!
Functies
De term functie komt uit de wiskunde en betekent drukt de afhankelijkheid van een element uit met een ander element. In de wiskunde zijn die elementen traditioneel getallen. Stel, we hebben de functie f(x+1), dan arrangeert deze functie het getal 1 met 2, 2 met 3, en 938 met 939. Het steeds eerstgenoemde getal in die opsomming behoort tot een bepaalde set, het tweede genoemde getal behoort tot een andere set. Je zou een functie kunnen zien als een vertaaltabel van de ene set naar de andere.
Functies hoeven niet per se afhankelijkheden tussen getallen uit te drukken, natuurlijk. Laat ik dat met een eenvoudig (en schaamteloos gejat) voorbeeld illustreren. We veronderstellen twee sets, beide bestaande uit letters. De eerste set bestaat uit kleine letters (a, b, c etc.) en de tweede uit hoofdletters (A, B, C etc.). Een functie is dat wat de elementen uit beide sets met elkaar arrangeert. Een functie als ToUpper
brengt een eenvoudige vertaling tot stand van de ene set naar de andere.
En zo geldt hetzelfde voor complexere objecten. Als je bijvoorbeeld naar LINQ kijkt, dan vertaalt Where
de ene IEnumerable
in een andere, die aan een bepaalde voorwaarde voldoet. En Select
vertaalt een IEnumerable<TSource>
zelfs in een IEnumerable<TResult>
. De vertaling hoeft dus niet per se het type te behouden.
Het gebruik van het woord “vertaling” is niet toevallig. Een Dictionary
in C# wordt doorgaans opgevat als een datatype, maar je zou het net zo goed als een functie op kunnen vatten. Het Dictionary
vertaalt immers een input (de Key
) naar een welbepaalde output (de Value
), precies zoals een functie doet.
Een eerlijke functie
Nu we weten wat functies zijn, kunnen we ons afvragen: wat zijn eerlijke functies? En het antwoord is eigenlijk vrij eenvoudig: een eerlijke functie is een functie die doet wat zijn signatuur belooft.
Deze (triviale) functie is bijvoorbeeld eerlijk:
public static int PlusOne(int i) => i + 1;
De signatuur van deze functie - aan de linkerkant van de =>
- belooft een int
als input te nemen en een int
als output weer uit te spugen. De implementatie van de functie - rechts van de =>
- maakt die belofte waar. Er is geen enkele manier waarop je iets anders dan een int
terug uit deze functie terug zou kunnen krijgen, gegeven het feit dat je er een int
in stopt.
De wereld van het functioneel programmeren kent trouwens zijn eigen notatie voor het weergeven van een signatuur. In dit geval is die als volgt: PlusOne: int -> int
.
Een oneerlijke functie…
Deze (net zo triviale functie) is niet eerlijk:
public static int PlusOne(int i) => (i >= 0)
? (i + 1)
: throw new ArgumentException("Value cannot be less than 0!");
De signatuur van deze functie belooft opnieuw een int
als output terug te geven, gegeven een int
als input: PlusOne: int -> int
.
Maar de implementatie laat een heel ander verhaal zien. Voor getallen groter dan 0 doet de signatuur inderdaad wat het belooft. Maar voor negatieve getallen wordt de belofte - als je het zo wil noemen - van de signatuur verbroken: er wordt een ArgumentException
teruggegeven. Dat is een gegeven waar je alleen van op de hoogte kan zijn als je de implementatie van de functie hebt bekeken.
Nu zou je kunnen denken dit probleem te ondervangen door betere naamgeving, PositivePlusOne
bijvoorbeeld. En hoewel dat wel degelijk een verbetering is, maakt dat de functie nog niet eerlijk. De eerlijkheid van een functie wordt puur en alleen bepaald door de input(s) en output(s), niet de naam. Ook PositiveOneOrThrowArgumentException
lost het probleem dus niet op (en is bovendien ontzettend lelijk). De signatuur belooft immers nog steeds een int
voor een int
terug te geven - de ArgumentException
zelf is nog steeds nergens te bekennen.
Weten waar je aan toe bent
De reden om eerlijke functies te willen, laat zich raden. Wie een eerlijke functie gebruikt, kan er altijd zeker van zijn een bepaald type output te verwachten bij een bepaald type input. Je hoeft je er geen zorgen om te maken dat de code zich ooit op een onverwachte manier zal gedragen. Je hoeft niet in de implementatie te spieken of je voor verrassingen komt te staan.
Als je functies eerlijk zijn, weet je waar je aan toe bent. En dat dat je ontwikkelsnelheid zal verhogen en het aantal bugs zal verlagen, is een voorspelling waar ik me best aan durf te wagen.
Problemen
Waarom schrijven we dan niet altijd eerlijke functies? Dat is omdat de lat voor eerlijkheid enorm hoog ligt. Het impliceert bijvoorbeeld dat je nooit meer een Exception op mag gooien vanuit je code!
En de problemen gaan nog dieper. Laten we een method veronderstellen die een bepaalde Resource
uit een database ophaalt, op basis van een Guid
. Bekijk de volgende signatuur eens:
public static Resource GetResourceById(Guid id);
Of, in de functionele notatie: GetResourceById: Guid -> Resource
.
Is dit een eerlijke functie? - Nee! Hoe ik dat weet, zonder naar de implementatie te hebben gekeken? Vraag je eens af: wat gebeurt er als de Resource
die bij de Guid
hoort niet gevonden kan worden?
We weten dat de code sowieso geen Execption op mag gooien, want daarmee zou deze oneerlijk worden. Het alternatief zou dus moeten zijn: dan geef je een waarde terug die aangeeft dat de Resource
niet gevonden is. En die waarde is in C# doorgaans null
. Gegeven een Guid
, krijg je ofwel een Resource
terug, ofwel null
- maar dat is niet wat de signatuur beloofde! Die beloofde immers een Resource
. Anders gezegd: de signatuur geeft niet aan dat de bij een Guid
horende Resource
ook níet gevonden kan worden.
Het gedoe met classes
Je zou deze beperking af kunnen proberen te vangen door gebruik te maken van het Null object-patroon.1 Dat is een ontwerppatroon waarbij er bij niet-gevonden waarden geen null
terug wordt gegeven, maar een door de programmeur gedefinieerd Resource
-object dat als “niet aanwezig” kan worden gedefinieerd door de caller van de functie.
Maar, net als bij het aanpassen van de naam hierboven, lost dat het fundamentele probleem niet op. De Resource
an sich is immers nog steeds nullable - en er is niets wat een programmeur ervan weerhoudt om alsnog null
terug te geven in plaats van een Null object. Om zeker te weten wat de code doet, zul je alsnog in de implementatie moeten duiken. Het Null object-patroon is - in de handen van een gedisciplineerd team! - misschien in staat om het probleem in de praktijk op te lossen, maar in principe is het mogelijk om null
terug te krijgen. De oneerlijkheid van de functie is maar één programmeerfout verwijderd.
De implicatie hiervan is verstrekkend. Gegeven het feit dat classes in C# nullable zijn (sterker nog, ze hun default-waarde is null
!) is een signatuur met een class erin per definitie oneerlijk.
Hoop
Is er dan geen hoop voor eerlijke functies in C#? Natuurlijk wel! En daarvoor geef ik nu graag het woord aan Nick Chapsas2:
Maar de vraag is natuurlijk: vind je dit als objectgeoriënteerde programmeur een overtuigend verhaal?
-
Een alternatief is gebruik te maken van Non-nullable reference types, zoals geïntroduceerd in C# 8. Buonanno bespreekt dit alternatief op pagina’s 90-92 van Functional Programming in C# (Second Edition) - en serveert deze optie af. Voor deze blog laat ik deze oplossingsrichting daarom buiten beschouwing. ↩︎
-
In een latere blog zal ik overigens op deze oplossingsrichting terugkomen. Stay tuned! ↩︎
classes · eerlijke functies · functies · functioneel programmeren · intentie van code · null · options